Pieni, suuri asia

Tänään on luvassa vähän erilainen postaus, sillä haluan jakaa teillekin innostustani eräästä asiasta. Tänään puhutaan alusvaatteista!

Olen etsinyt muutamia viikkoja kuumeisesti hyviä olkaimettomia rintaliivejä. Sain eräältä kaverilta vinkin kokeilla Wonderbra-merkkisiä liivejä, sillä ne ovat kuulemma aivan erityisen hyviä ja suosittuja olkaimettomien liivien joukosta. Aloin tutkia kotikaupunkini liivivalikoimaa aina tavarataloja ja pienimpiä kivijalkaputiikkeja myöden, tuloksetta. Kun näiden tiettyjen liivien hankkimisesta näytti muodostuvan hiukan suurempikin haaste, kehitin liiveistä itselleni kunnon pakkomielteen. Mikä muu ei enää kelvannut kuin tämä yksi merkki ja tarkalleen ottaen sen kaksi liivimallia.

Löysin lopulta netistä haluamani liivit, mutta tästä tulinkin uuden pulman eteen: rintaliivien ostaminen netistä – onko siinä jotain järkeä, mietin. Aloin monen vuoden jälkeen myös miettiä liivikokoani, sillä lähes kaikki ennestään omistamani liivit tuntuivat väärän kokoisilta. Päätin uusien hankintojen edessä selvittää siis myös oikean kokoni. Otinkin itsestäni saman tien mitat ja koin ihmetystä. Saamieni tulosten mukaan olin käyttänyt täysin väärän kokoisia liivejä. Tämä oli jotenkin hämmentävä hetki ja myönnän hiukan (tai aika paljon) ärsyyntyneenikin. Kaikki omistamani liivit muka väärän kokoisia? Ottamani mitat osoittautuivat lopulta täysin vääriksi, kun vihdoin menin Stockmannille ja pyysin myyjää mittaamaan itseni. Tämän pitkän johdannon myötä tulen vihdoin itse postauksen aiheeseen, nimittäin oikeanlaisten ja oikean kokoisten liivien löytämiseen. Oikean ja väärän kokoisten liivien ero osoittautui itselleni hyvinkin merkittäväksi asiaksi, joten haluan muistuttaa teitäkin parista asiasta.

Pientä tutkimusta tehtyäni huomasin, etten ole ainoa joka käyttää väärän kokoisia liivejä, vaan että se on itse asiassa hyvinkin yleistä. Useat naiset vaikuttaisivat käyttävän ympärysmitaltaan liian suuria liivejä, kun vastaavasti kuppikoko saattaa olla liian pieni. Oma ympärysmittani on 70, ja olen käyttänyt aiemmin kokoa 75-80. Löysin jopa parit ympärysmittaa 85 olevat liivit itseltäni. En ole löytänyt vielä koskaan itselleni sopivia olkaimettomia rintaliivejä, sillä olen aina tosiaan valinnut aivan liian suuren ympärysmitan ja sitten todennut liivit täysin istumattomiksi. Opin myös sen, että liivien mallista riippuen koko saattaa vaihdella, ja varsinkin jos liiveissä on enemmän täytettä, saa niistä ottaa luultavasti suuremman kuppikoon. Kaikki liivimallit myöskään eivät sovi kaikille. Itselleni esimerkiksi eräät kalliimmat liivit eivät sopineet yhtään, mutta puolet halvemmat vastaavat sopivat täydellisesti, vain koska mallissa oli inasen eroa. (Mainitsin hinnan, koska itselleni kalliimpi on aina tarkoittanut parempaa alusvaateasioissa.) Jännää, miten tämä asia aukeni minulle vasta myyjän opastuksella! Suosittelenkin kaikille, jotka vähänkin miettivät onko itsellä käytössä oikea koko, menemään rohkeasti jonkun asiaan perehtyneen myyjän mitattavaksi ja neuvomaksi. Mittojen ottamista en ala tässä neuvomaan, koska en osannut mitata edes itseäni. 😀

Päädyin tilaamaan netistä ne täydelliset liivit, kun sain vihdoin selville oikean kokoni. Ostin kuitenkin jo tilauksen saapumista odotellessa Stockalta yhdet täydellisesti istuvat olkaimettomat yksilöt, ja olen ihastellut joka päivä miten erilaista on olla oikean kokoisten liivien kanssa. Vaikka ne ovat olkaimettomat, en mieti yhtään että pysyvätkö ne nyt varmasti päällä tai vastaavasti että kylläpä ne kiristävät. Kovin pieni asia, mutta josta ainakin itselleni tuli todella hyvä mieli!

12746132_10153428118548519_1108555172_n

Minuun iskee tasaisin väliajoin suuri innostus asunnon ja kaappien siivoamiseen ja järjestelyyn. Ennen tein tätä vain kosmetiikan kanssa, mutta viimeisen vuoden aikana inspiraatio on levinnyt kaikkiin materian osa-alueisiin. Yksi mukavimpia asioita joita tiedän, on tavaroiden järjestely kotona omissa oloissani, ja saankin siihen kulumaan helposti tuntikausia. Olen käynyt aktiivisesti yli vuoden läpi kaikkia omistamiani esineitä ja siitä on tullut jo jonkinnäköinen elämäntapa – en kestä mitään ylimääräistä tavaraa nurkissa pyörimässä. Kävin kesällä läpi kaikki alusvaatteeni, mutta nyt oli aika iskeä niihin uudestaan. Löysinkin melkoisen kasan täysin epäsopivia liiviparkoja, jotka saivat lähteä.

Joidenkin tuttujen mielestä siivousmaniani lähentelee hulluutta, jossa hyvää tavaraa laitetaan pois. Minä kuitenkin näen tässä paljon järkeä. Pidän nykyisin mielessä sen, että ostan uusia vaatteita, kenkiä, tekstiilejä, astioita ja muita kodin juttuja vain jos ihan oikeasti koen tarvitsevani ja tiedän käyttäväni tuotetta/asiaa paljon ja jos pidän siitä paljon. En osta ihan kivoja juttuja, vaan vain sellaisia, joista todella innostun. Alusvaaterintamalla tämä tarkoittaa sitä, että jätän tästä lähtien jotenkuten sopivat H&M:n liivit kauppaan ja ostan uusia, kestävämpiä ja laadukkaampia liivejä vain myyjän opastuksella.

Tiedättekö te käyttävänne oikean kokoisia liivejä? Tilaatteko te alusvaatteita netistä? Mitkä ovat teidän suosikkinne olkaimettomista rintaliiveistä, vai tykkäättekö niistä ylipäätään? 🙂

31 kommenttia artikkeliin ”Pieni, suuri asia

  1. Rintaliivit on kyllä mun murheenkryyni. En oo koskaan ostanu marketeista niitä, aina rintaliiviliikkeestä. Ja murhe on siinä, että ne on niin kalliita, että harvon on vara ostaa uusia. Joten esim. nytki mulla on venyneet ja paukkuneet liivit päällä ja en tiiä millon on varaa ostaa uusia ja sopivia. Ja mulle 50e on todella iso raha työttömänä, joten siinä syy harvoihin ostoihin. Ilmankaan ei pysty olemaan ku niin isot rinnat. 😀

    Tykkää

    1. Voin kuvitella, että suurempirintaisena liivien ostaminen on vielä haastavampaa. Itselläni ei tätä ”ongelmaa” ole (hah, saisi vähän ollakin! 😀 ) mutta silti tuntuu yllättävän vaikealta shoppailla yksin ilman myyjän avustusta! Onko niin, että liiviliikkeiden liivit ovat myös kestävämpiä? 🙂

      Tykkää

  2. Viimeiset 15 vuotta olen tiennyt mikä on oikean kokoni. Sitä ennen aina liian suuri ympärys. 😀 Tiedän myös tarkkaan minkätyylisiä rintaliivejä ei kannata edes sovittaa, niinpä netistä on helppo shoppailla. Itsellä on monia vaatimuksia, koska mulla on alaspäin menevät hartiat, se tiputtaa heti pois kaikki mallit joissa olkahihnat alkaa ihan kupin sivusta, näin on suurimmassa osassa liivejä, joten tuo rajoittaa valikoimaa paljon, kun olkaimen pitää alkaa enemmän kupin keskeltä.

    Puolikupit, balconettet tai rintakehästä avoimet ei ole ollenkaan mun rintojen juttu, pitää olla koko rinnan peittävät kupit, nämä ominaisuudet rajaakin sitten valikoiman jo tosi pieneksi, joten niistä jäljelle jäävistä on yleensä aika helppo löytää itselle sopivat. 😀 Mutta joo rintaliivien osto ei ole se helpoin juttu, yleensä kun löydän hyvät, ostan monet kerralla.

    Tykkää

    1. Hassua, miten itsensä jotenkin arvioi leveämmäksi tuosta rinnustan alta. 😀

      Mä teen tuota monien muiden vaatteiden kanssa, että ostan useampia kappaleita kerralla. Se on ihan järkevää, koska liian usein huomaa, että joku hyvä malli on lopetettu ja tilalle on tullut itselle huonompi versio.

      Tykkää

  3. Vihaan rintaliivien ostamista, koska se on niin hankalaa. Yhdessä vaiheessa tilasin kaikki liivit h&m:ltä ja palautin sinne kaikki ne, mitkä eivät istuneet. Täällä missä minä asun, ei kummassakaan H&M:n liikkeessä ole välttämättä niitä pieniä kokoja tarjolla tai sitten ne katoavat ja nopeasti. Ihmettelen myös vuodesta toiseen sitä, että liivejä ei tehdä pienemmillä ympärysmitoilla enemmän. Argh! Voispa vaan mennä jonnekin liikkeeseen ja kunnon rintsikat tai mielellään useammat. Yhdessä vaihessa sain tarpeekseni huonosti istuvista rintsikoista ja heitin melkein kaikki menemään. 😀 Tämä nykyinen rintaliivi-muoti on kyllä näin pienirintaisena ihan kiva, mutta sellaisia perus t-paitaliivejä mun on tosi vaikea löytää.

    Tykkää

    1. Piti vielä sanoa, että aiemmin varsinkin olen käyttänyt liivejä, joissa on liian suuri ympärys ja välillä käytän vieläkin, koska en löytä istuvia :/

      Tykkää

      1. Mä aloin itse asiassa juuri miettiä, että miten vähän pieniä ympärysmittoja näkyy liivivalikoimassa. Välillä ne ympärysmitoiltaan pienemmät liivit ovat vielä jotain lapsellisesti kuvioituja tms. Mulla oli itsellä ihan väärä käsitys siitä, miten liivien kuuluu istua. Oletko sä käynyt tuolla Changessa, jota pari lukijaa suositteli? 🙂 Mä ostin vuosia kanssa rintsikat H&M:stä, mutta nyt olen kyllästynyt siihen miten nopeasti ne menettävät ryhtinsä. Kannattaa muuten katsoa alennusmyynneistä tarkkaan esim. Stockan ja Sokoksen liivivalikoimat! Niissä on usein tosi pieniä kokoja myynnissä. Löysin just itselle parit Marlies Dekkersit ihan huippuhalvalla. 🙂

        Tykkää

      2. Mä ryntäisin sinne heti, jos asuinpaikkakunnallani sellainen olisi 😀 Kävin paikallisessa alusvaateliikkeessä, josta löysin yhdet ihan ok:t liivit. Istui hyvin, mutta hinta oli 100€ luokkaa ja väri kammottava keltainen. Jätin kauppaan ja menin ostamaan Lindexiltä ihan ok-liivit hintaan 19,90… Sokoksella en tajunnut käydä. Btw Lindexin liivit olivat kokoa 70A, alusvaateliikkeen 65D 😀

        Tykkää

  4. Mä kävin ihan vasta Changessa ekaa kertaa elämässäni ja sain siellä todeta saman kuin sinä; oon käyttänyt koko ajan väärin mitoitettuja liivejä. Ympärysmitaksi tuli 65, josta olin pöyristynyt. Mutta toi 65 onkin sitten niin tiukka, että aluksi tuntui etten voi hengittää liivit päällä 😀 mutta onhan ne sitten sopiviksi asettuneet hetken käytön jälkeen. Ärsyttää vaan ne läskimakkarat mitkä tulee _kaikkialle_ kun on oikeasti tarpeeksi tiukat liivit 😀 Olkaimettomista liiveistä on mulla uupelo. Mulla on yhdet netistä tilatut Wonderbrat, mutta ne on jotenkin totaalisen väärän malliset ja niin jumalattoman tiukat, että en yksinkertaisesti pysty käyttämään niitä. Mä en oo vielä koskaan törmännyt olkaimettomiin liiveihin jotka sopis mun kropalle, joten oon vähän jo luovuttanut. Mutta ehkä pitäis tässäkin asiassa kääntyä Changen puoleen…

    Tykkää

    1. Emma,

      Eikös olekin jotenkin hieno fiilis, kun se oikea koko löytyy 😀 Muakin karmii se pursuava iho ja sen vuoksi olen niitä liian väljiä liivejä käyttänytkin. Se on ollut mulle melkeinpä sellainen mittari. Ja kiva kun on ostanut jo valmiiksi liian isot liivit, jotka sitten vielä ovat pesuissa ja käytössä menettäneet muotoaan.. 😀 Wonderbra vaikuttaisi olevan todella napakka kokojensa puolesta! Mulle tuli mun Zalando-tilaus eilen, ja ovat kyllä suht pieniä. Toiset joudun palauttamaan. Mutta tosi kivoja liivejä kyllä noin muuten. :*
      Mä löysin sopivat olkaimettomat, kun vaan myyjän kanssa kokeilin kaikkia mahdollisia eri malleja, ihan joltain random-merkeiltäkin, joihin en olisi ikinä normaalisti koskenut. Ehkä ne kaikkein tylsimmän oloiset liivit osoittautuivat mulle Stockan valikoimasta parhaaksi, se kyllä vähän harmitti. Edelleen tuntuisi olevan kovin vaikeaa löytää kunnon push up-ominaisuudella varustettuja olkaimetttomia liivejä, koska nuo Wonderbratkaan eivät ihan tee mitä lupaavat tuossa asiassa.

      Tykkää

  5. Kunnolliset ja istuvat alusvaatteet on kyllä yksi tärkeimmistä asioista pukeutumisessa! Mulle selvisi viitisen vuotta sitten (silloinen) oikea koko. Mä olin kyllä ostanut ympärykseltään sopivia, mutta kupilta liian pieniä. Nyt laihtumisen myötä olen taas sen verran hankalassa tilanteessa, että mun aikaisemman luotto MD:t ei enää sovikaan malliltaan 😦 Piti siirtyä balconysta push upiin, mikä ei sinällään tietenkään ole huono homma, mutta kun tykkäisin tosta balcony mallista melkeinpä enemmän.

    Tykkää

    1. Voin kuvitella, että harmittaa tuo kun entiset suosikit eivät enää istu. :/ Pakko muuten kertoa tässä kohtaa, että ihastuin Marlies Dekkerseihin joskus sun blogin innoittamana ja haavelinin niistä vuosia. Nyt löysin joulun jälkeen Sokoksen alesta kahdet ihan täydelliset Dekkersit puoleen hintaan. Voi sitä riemua! Toiset niistä ovat nyt liian isot, mutta toiset (juuri ne jotka sinultakin jonkun postauksen tms? perusteella muistaakseni löytyvät) ihan täydelliset.

      Tykkää

      1. Mä en ole enää vuosiin käyttänyt mitään muuta kun MD:tä ❤ Onneksi edelleen MD:n push upit toimii, mutta balconyssa on vähän niin ja näin. Niissä kun meinaan malleittain kummallisesti kupin koko eroaa toisistaan, vaikka luulis olevan ihan samaa. Sokkarilla on aina välillä MD:t kivasti alessa, mäki oon parit sieltä ostanut 🙂

        Tykkää

  6. olen itse tilannut juurikin olkaimettomia wonderbra-liivejä netistä 🙂 Käytinkin niitä monta vuotta mutta nykyään suosin sellaisia pehmeitä liivejä missä ei ole mitään toppauksia/kaaria/jne kun on kuitenkin sellaiset rinnat että niiden tuki riittää vallan mainiosti. Nyt kun noinkin mukaviin on tottunut niin ei tulisi mieleenkään enää käyttää muunlaisia.

    Tykkää

    1. Mistä sä olet tilannut niitä? 🙂 Zalandolta löysin itse edullisimmin, mutta heiltä tilatessa sai odotella kokojen saapumista tosi kauan. Ja valikoima on melko suppea.
      Näitä Wonderbra-liivejä ei tosiaan voi kutsua ainakaan pehmeiksi! Jotenkin kyllä tuntuvat päällä koko ajan, kun ainakin noissa itse tilaamissani malleissa on tosi leveä ja napakka ympäryskappale.

      Tykkää

      1. Muistaakseni silloin pari vuotta sitten Nellyltä kun se oli ainoa paikka mistä löytyi niitä hyvin. Kahdet sitä kautta olen tilannut. Ei tosiaa, ne on aika napakat 🙂 Ei voi oikein istua lysyssä vahingossakaan, hahah. Mutta hyvin pysyy ylhäällä ja ei näy vaatteiden alta. Ainoa vaan että noita on ärsyttävä pestä kun pesukoneessa ne muovituet voi napsahtaa rikki, kokemusta on sillä yhdet vahingossa rikoin niin 😦

        Tykkää

      2. Mä tilasin samaa liiviä koot 70B ja 70C. B on ihan supertiukka, kylkiluut rupeavat heti sattumaan. 😀 Hyvä tietää, että täytyy pestä supervarovasti. 🙂

        Tykkää

  7. Mää oon jo pidempään ihmetellyt sitä, kun jotkut sanoo, että heittävät heti rintsikat pois kotiinpäästyään, kun ne on niin epämukavat päällä. No, kai ne nyt on epämukavat jos ne on ihan väärän kokoiset. En itse juurikaan edes huomaan niiden olemassaoloa, joten uskonkin, että käytän oikean kokoisia liivejä.

    Tykkää

    1. Totta! Olen myös kiinnittänyt tuohon huomiota, sillä kuuluin itsekin heihin, jotka halusivat mahdollisimman nopeasti rintsikoista eroon. 🙂 Oikean kokoisia ei tosiaan edes oikein muista käyttävänsä.

      Tykkää

  8. Tiedän käyttäväni oikeaa kokoa, koska omaan suuret rinnat, joten liivien istuvuus ja tuki ovat tärkeitä asioita. Kuitenkin ehkä noin 90% lähipiiristäni käyttää väärää kokoa, mutta eivät halua vaihtaa tutuksi tulleesta koosta. Yksi tosin otti neuvostani vaarin ja on sen jälkeen hihkunut ilosta 🙂 Tilaan liivini pääosin netistä, koska kotikaupungista on miltei mahdoton löytää sopivaa kokoa (iso kuppi, ympärys 65), ainakaan järkihintaan. Kotimainen Lumingerie on oma suosikkikauppa, mutta myös Englannista tulee silloin tällöin tilailtua. Olkaimettomat olisi hakusessa kesäksi, mutta saas nähdä löytyykö omalle povelle istuvia, tukevia ja kauniin muodon antavia liivejä.

    Tykkää

    1. Mä suosittelen tsekkaamaan olkaimettomista liiveistä ainakin Calvin Cleinin ja Espritin mallistot. Ja ovat nuo Wonderbratkin huiput, mutta voisin kuvitella, ettei malli sovi kaikille. Niissä on tosi leveä se alakappale. Enpä ole kyllä niistäkään nähnyt 65-ympärysmittaa. :/ Ovat kyllä tosi napakoita.

      Tykkää

  9. Tää on kyllä ihan älyttömän tärkeä asia! Mulla taitaa olkaimettomat olla just Wonderbrat ja hyvin pysyy, mutta kun on netistä tilatut niin epäilen että oisko niissäKIN kuppi liian pieni. Se kun on mun helmasynti rintsikkaostoksilla, kapean ympäryksen oon jo sisäistänyt mutta se kuppi… Se saa olla melkein D tai joskus jopa tupla-D, vähän mallista riippuen. Parhaimmin mulle istuviksi olen todennut Marliesit, jotka saa ryhdin ja tissit näyttämään upeilta! Heillä ei tosin ole 65-ympärystä, mutta 70 on sen verran tiukka että on todellisuudessa lukuaan kapeampi. Toinen suosikki on Changen perusmalli, joita ostan parin vuoden välein vanhojen tilalle. Niitä kun kantsii uusia kulahtamisen takia mieluummin pikkasen liian ajoissa kuin myöhässä, musta ainakin tuntuu että varsinkin olkaimet alkaa menettää muotoaan ja tukeaan vuoden käytön jälkeen.

    Kiitos inspiksestä, pitääkin käydä oma rintsikkavarasto läpi! Unelma olisi, että mulla olisi valkoiset, mustat, beiget ja 1-2 värillistä rintsikkaa jotka käy joka tilanteeseen.

    Tykkää

    1. Mä jouduin palauttaa toiset tilaamani Wonderbrat, koska olivat niin tiukat. Niissä on aika napakat koot, eli minunkin pitää ottaa niistä vähintään C, vaikka muuten voi mennä B:kin joissain malleissa. Mä en olekaan Changen liivejä kokeillut koskaan, mutta kiinnostus kyllä heräsi! 🙂

      Olepa hyvä! 😉 Hienoa, jos tämä innosti käymään läpi omat liivit. 🙂 Ei niitä loppujen lopuksi tarvitse kovin monia.

      Tykkää

  10. Mä hämmmennyin, kun Victoria’s Secretin myyjä mittasi mulle koon 70C – enkä oo ikinä käyttäny pehmeempiä ja mukavampia liivejä kun sieltä silloin ostamani. Olkaimettomat Wonderbrat istu samaa kokoa, netistä.
    Kun ennen mentiin milliäkään-ei-pursota-malliin (sama alushousuissa, en siedä näkymättömiäkään rajoja ja koot on kaupoissa mitä sattuu) tälle laihalle (jolla on selkeä selkä) ympärysmitalla 85 ja kuppi A:ta. Luulin lukeneeni näitä älä-osta-väärää-kokoa oikein, mutten sitten 😀
    Pain on vaihellu mut kuppikoko ei. En sit nyt tiedä, voi olla et virallisesti ympärys vois olla pienempikin.

    Mut siis et C-kuppi, jonka teininä kuvittelin olevan jotain isompaa. Sit net-a-porterin mallilla oli sama kuppikoko, eikä silläkään oikeesti niitä tissejä niin ollu 😀

    Tykkää

    1. Kuulostaa tutulta! 😀 Mäkin luulin olevani ympärysmitaltani paljon leveämpi ja kuppikooltani pienempi. Ihan parasta löytää se oikea koko, koska kyllä fiilis on ihan eri oikean kokoisissa liiveissä. Aika paljon kokoasiat tuntuu kuitenkin vaihtelevan ihan rintaliivien mallienkin mukaan. Jänniä juttuja. 😀

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s