Uusia ja vanhoja tuulia

Ennalta suunnittelematon blogitauko pääsi yllättämään minut. Olen istunut parina iltana sormet näppäimistöllä ja yrittänyt kuumeisesti saada jotakin tekstiä aikaan. Väkisin vääntämällä en kuitenkaan tykkää kirjoittaa blogia, joten vasta tänään, kun muutama asia on loksahtanut kohdalleen, sain vihdoin kehitettyä jonkinlaista ulosantia. Kerron hieman tämänhetkisiä tunnelmia ja kuulumisia erityisesti siitä, mitä meikkaajaopintojen jälkeen on elämässäni seurannut. 

Postauksen kuvituksena käytän materiaalia, jota sain keväällä kunnian olla mukana taustajoukoissa tekemässä upeaa mallia meikaten. 

Postauksen koko kuvauspäivästä voi lukea kampaajan ominaisuudessa toimineen Miran blogista sekä nähdä kaikki kuvat valokuvaaja Mikko Puttosen sivuilta

Passiivisuuttani blogin suhteen selittää osittain se, että olen palannut entiseen työhöni ainakin joksikin ajaksi. Vaatii hieman aikaa tottua taas vuorotyöhön ja tuskaisiin iltavuoro-aamuvuoro-yhtälöihin. En siis perustanut valmistuttuani toiminimeä meikkaajana, vaan vanha työni tuntui kuitenkin houkuttelevammalta. Melko ennalta-arvattavaa että näin kävi, mutta tämä tuntuu nyt parhaalta ratkaisulta ja olen siihen tyytyväinen.

Mieleeni on välillä hiipinyt samankaltaisia ajatuksia kuin alkuvuonna ennen opintojeni aloittamista, että olin aika hölmö, kun lähdin opiskelemaan meikkaajaksi. Olen kuitenkin häätänyt nämä ajatukset saman tien, sillä asia ei ole niin. Toteutin yhden unelman ja olen siitä iloinen. Asia olisi varmasti jäänyt vaivaamaan minua, jos en olisi niin sanotusti katsonut tätä korttia. Aion jatkaa meikkaamista, mutta varsinaisen päivätyöni ohella. Toinen vaihtoehto olisi ollut lähteä lisäkouluttautumaan esimerkiksi parturi-kampaajaksi tai kosmetologiksi, mutta kiinnostukseni kyseisiä ammatteja kohtaan ei ole niin suurta, että olisin siihen ryhtynyt. Mutta kuka tietää, ehkä jonain päivänä vielä…

Vanhaan työhön palaaminen on poikinut huomaamatta jotain aika hienoa: en ole ostanut mitään kauneudenhoitoon liittyvää pariin viikkoon, enkä ole edes kaivannut mitään. Olen silti meikannut innokkaasti tuttujakin tutumpia omia kasvojani ja leikkinyt väreillä oikein urakalla. Olen siis löytänyt aarteita vanhoista meikkijemmoistani, hyvä minä!

Huomasin erään asian meikkaajaopintojeni päättyessä. Minun ei tehnyt mieli postata meikkikuvia blogiin, sillä otin turhia paineita siitä, että nyt meikkien pitäisi olla jotenkin ihmeellisiä ja virheettömiä. Yritän heittää paineet kuvitteelliseen romukoppaan ja nauttia meikkaamisesta samoin kuin ennenkin. 

Niille jotka harkitsevat meikkaajaopintoja, haluan sanoa muutaman asian. Meikkaajan työ on luovaa ja inspiroivaa ja parhaimmillaan todella suurta tyydytystä tuottavaa. Se on myös todella paljon muutakin kuin glamouria, ihania meikkejä ja onnellisena hehkuvien asiakkaiden kauniita kasvoja. Se on kovaa työtä (kuten kesäkuinen pestini TV-hommissa opetti), välillä epätoivoa ja tuskanhikeä ja kiirettä. Ennen kaikkea se vaatii rautaista tahtoa, itseluottamusta ja itsetuntoa. Olen itse täydellisyyteen pyrkijä tietyissä asioissa, ja asiakkaille tehtävät meikkaukset ovat yksi niistä. Voi olla todella kova paikka, kun saa ensimmäisiä kertoja negatiivista palautetta – joskus oikeasta asiasta, ja joskus pelkästään asiakkaan huonosta päivästä johtuen. Ainakin minulle on ollut. Hyvistä kokemuksista ja palautteista taas saa lisää intoa ja itseluottamusta, mutta siihen negatiivisempaankin puoleen on varauduttava. En halua kuulostaa pelkästään negatiiviselta tai polkea kenenkään unelmia, mutta haluan vain kertoa oman kokemukseni vaikkakin hyvin lyhyen työkokemuksen perusteella. 

En tosiaan ole hautaamassa meikkipakkiani minnekään. Olen ollut onnekas keksittyäni vihdoin tavan yhdistää varsinaisen ammattini ja meikkaaja-kurssista oppimani taidot, mutta siitä en blogissa puhu enempää. Toki aion tehdä myös satunnaisia keikkoja ja olla avoin kaikenlaisille projekteille.

Mukavaa viikonloppua kaikille ja tervetuloa uusille lukijoille! Jossain vaiheessa on taas luvassa arvontaa, sillä teitä on kertynyt jo aivan hämmästyttävän paljon 🙂

Postauksen kuvat ja stailaus Mikko Puttonen
Malli Milla N / Modelboom
Hiukset Mira
Meikki minä
Vaatteet Boutique Minne

11 kommenttia artikkeliin ”Uusia ja vanhoja tuulia

  1. Upeita kuvia! Ymmärrän tuon, että olet ottanut paineita meikkikuvista, joita julkaiset täällä, minä otan niistä paineita, vaikka itselläni ei ole minkäänlaista koulutusta ja omista kuvista kukaan ei voi edes olettaa mitään.

    Tykkää

    1. Mä kehityin toisten meikkaamisessa koulun aikana, mutta itseäni meikkaan mielestäni ihan yhtä hyvin tai huonosti kuin ennen koulua. :)Unohdetaan paineet ja meikataan vaan!

      Tykkää

  2. Jos mä tekisin meikkaamisesta ammatin (tai hankkisin edes koulutuksen), valinta olisi selvä: meikkaaja-maskeeraaja. Teatterikuviot on jotensakin tuttuja, joten siksi tykkäisin tehdä ennen kaikkea maskeja normimeikkausten lisäksi. En tosin voi tätä sanoa niinkään unelmaksi, vaan lähinnä varavaihtoehdoksi. Ura kun on menossa aikalailla päinvastaiseen suuntaan tällä hetkellä 🙂

    Tykkää

    1. Maskeeraus alkoi kiinnostaa mua jonkin verran jossain vaiheessa, mutta kyllä kauneusmeikit on kuitenkin enemmän mun juttu. Voit pitää meikkaaja-maskeeraaja-kortin mielessä ja lähteä katsomaan sitä maailmaa joskus myöhemmin, jos haluat. 🙂 Jos ei ole 100% varma, että aikoo ehdottomasti tehdä meikkaaja-maskeeraajan töitä elämänsä, kannattaa mielestäni olla jokin muukin ammatti hallussa.

      Tykkää

  3. Tiedän niin tunteen. Mulla oli lähinnä täysin tuo sama tunne, silloin kun valmistuin. Töitä ei tuntunut mistään saavan edes edellisen ammatin varjolla. Minulla toki myös vaikutti se, että muutin pois pääkaupunkiseudulta. Itseasiassa haastatteluun minua vielä pyydettiin sen jälkeen kun olin muuttanut, mutta kieltäydyin, sillä kuulun kuitenkin enemmän Itä-Suomeen. En kadu sitä että kävin koulun, mutta toki välillä mietin, että mitä hyötyä siitä oli. Ajattelin kuitenkin silloin kouluun lähtiessäni, että mieluummin kadun sitä minkä teen, kuin sitä mitä jätän tekemättä.Koulun jälkeen iski vähän samanlainen perfektionistinen hetki. Huomasin kaikki pienimmätkin virheet meikeistä, enkä ollut niiin tyytyväinen. Nykyisin onneksi osaan olla jo vähemmän raadollinen itselleen. :)Tsemppiä jatkoon! (Ja kokemuksesta voin myös sanoa, että harrastus on kivempi pitää harrastuksena, kuin tehdä siitä työ)

    Tykkää

    1. Joo.. Helsinkin tuntuisi olevan paras paikka asua, jos mielii meikkaajana/meikkaaja-maskeeraajana elää. Mä ajattelin samoin kuin sinä. Olisin jäänyt miettimään meikkaajaopintoja ja vatvomaan asiaa (”mitä jos kuitenkin…”), jos en olisi niitä käynyt läpi. Nykyinen työ tuntuu nyt kivan erilaiselta ja siinä näkee sellaisia hyviä puolia, joita ei ennen huomannut. Ja tuntuu kyllä vaihteeksi hyvältä tehdä sellaista, missä tietää varmasti olevansa hyvä ja turvallisella maaperällä 🙂 Kiitos samoin sinulle! 🙂

      Tykkää

  4. Kiva kuulla sun kokemuksia 🙂 Ja koulutus ei koskaan hukkaan mene, se on varmaa. Oman työn ohella voi tehdä meikkimaailmaan liittyviä juttuja, tai sitten jos joskus vielä tuntuu siltä, niin vaihtaa kokonaan. :)Iltavuorossa aamuvuoroon vaihtaminen on syvältä! Mä en ole koskaan tottunut siihen, aina yhtä kamalaa.

    Tykkää

    1. Minulla on ehkä aika yksipuolinen näkemys tästä asiasta tällä hetkellä, kun olen nyt taas niin intona vanhaan alaani 😀 Väitän silti, että vaikka kuinka tietäisi kauneudenhoitoalan kompastuskivet ja heikon työllisyystilanteen etukäteen ennen opintoihin ryhtymistä, ei se poista halua silti kokeilla. Ainakaan minulta. Sen verran kiehtova ala se kuitenkin on :)Se on todella syvältä! Mulla on koko kroppa sekaisin niinä päivinä, kun menen iltavuoron jälkeen aamuun. Vatsa sattuu jne. Tein 14kk putkeen samaa listaa, mutta en tottunut siihen missään vaiheessa. :/ Kollegat sanoo, ettei siihen totu välttämättä koskaan.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s